torsdag 31. mai 2012

Geogebra

I vurderingsveiledningen til årets eksamen i matematikk var det uttrykt at elevene kunne benytte seg av digitale hjelpemidler utover det etterhvert tradisjonelle Excel.
Jeg tror ikke den jevne 10.klassing kan så mange digitale hjelpemidler utover Excel - i den grad de kan dette.
Hvorfor det er slik kan man selvsagt diskutere - det er ikke planen.

Denne uka var jeg på kurs i Geogebra, et program jeg har brukt en del i forbindelse med egne studier. Jeg har dog aldri kommet dithet at jeg har klart å legge det inn i egen undervisning.
Den digitale situasjonen på jobben min skal selvsagt bære en del av den skylda, men primært tror jeg det dreier seg en om en grunn; programmet har føltes relativt snevert og dermed har jeg ikke sett tid nok til å lære det bort.
Etter kurset i går, så har jeg endret den oppfatningen.
Kort oppsummert mener jeg at man relativt enkelt kan dekke følgende emner ved hjelp av Geogebra:
- Funksjoner; analyse, tegning, frekvenstabell, koordinater
- Geometri, grunnleggende; tegne de ulike figurene (3D kommer i løpet av neste år), vise sammenhenger mellom vinkler, konstruksjon
- Diagrammer; her har jeg ikke prøvd selv, men foreleser Odd Heir var overbevisende på at det var betraktelig enklere enn i Excel. I Excel synes jeg det er knotete og vanskelig å få til å flyte i en opplæringssituasjon
-Sannsynlighet
-Statistikk
- Matematisk notasjon
- Programmering; vi laget egne verktøy i Geogebra
Og sikkert mer, men det kan jeg ikke enda.

Når et program kan dekke såpass mye, så bør det vel være plass til det i timene også?
Målet er at mine elever aktivt velger et digitalt hjelpemiddel på eksamen i 2014!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar