tirsdag 22. mai 2012

Sirkelen; REMA-ped og dansk tid i praksis

Følgende opplegg har jeg hatt i to forskjellige klasser så langt denne uka:

Mål for timen; 
- øve på anslag, gjette på svar (hvor stor er egentlig sirkelen, hvor lang er omkretsen etc.)
- øve på å ta instruksjoner skriftlig; alle instruksjoner ble skrevet på tavla fortløpende, kun gjentatt muntlig ved noen få anledninger. Jeg skrev instruksjonene etterhvert som klassen som helhet var klare for neste steg
- gjennom praktisk arbeid se sammenhengene mellom areal, omkrets, diameter og radius
- lære begrepene ovenfor
- utfordres på å utlede formler for areal og omkrets

- Ta et ark
- tegn opp en sirkel, 5 cm åpning i passer
- klipp ut sirkel (vær nøye!)
- Brett sirkelen i to like store deler
- Brett i fire like store deler

Disse 5 instruksjonene ble skrevet på tavla etterhvert som alle elevene fullførte hvert enkelt steg. Når nesten alle hadde ark, kom neste steg osv. Jeg oppnådde da at ingen ventet veldig lenge før de kunne gå videre, og alle som lå sist i prosessen opplevde at de ble ventet på. I tillegg unngikk jeg de som jobber for fort og blir ferdige før de har tenkt på hva de driver med.

Underveis observerer jeg klassen og lar meg fascinere av hva som er utfordrende for hver enkelt. Noen skjønner ikke "5 cm åpning i passer", noen sliter med å klippe (motorikk), noen sliter med å komme i gang generelt og så videre. Det flotte er at de ved hjelp av hverandre kommer videre, fordi de alltid treffer an som kan hjelpe dem - uansett nivå. Dette var en utilsiktet bonus.

Så fulgte en klassesamtale der vi tok for oss definisjonen av sirkelens periferi. Klassen ble utfordret på å forklare hva vi egentlig vet om den streken. I den ene klasse klarte de faktisk å komme fram til en nesten korrekt definisjon av hva vi egentlig vet; " at alle punktene som utgjør sirkel-periferien ligger like langt fra sentrum"
Videre kom klassen fram til radius, diameter og lengden på disse.

- Klipp av en bit hyssing som er like lang som diameteren 
- Anslå hvor langt det er rundt sirkelen din
- Mål hvor langt det er ved hjelp av hyssingen

Nok en gang interessant å observere hvordan de målte opp og klippet til en passende bit hyssing. Ikke alle strategier er like effektive. 
Så en lærerstyrt samtale om pi, diameter og sammenhengen.

- Tegn sirkelen i boka
- anslå hvor mange ruter sirkelen dekker
- tell hvor mange ruter som dekkes

Oppsummerende samtale, alle elevene gjetter høyt for klassen

Svaret avsløres og de utfordres på å finne hvilket gangestykke som gir produktet. 
I den ene klassen klarte noen av elevene å formulere formlene for areal i sirkel!

Til slutt noen enkle øvingsoppgaver.

REMA-ped fordi det er latterlig enkelt og effektivt
Dansk tid fordi jeg igjen erfarer at man må ta seg tid og ikke minst gi elevene tid til å tenke - selvom det føles vanvittig treigt og det er usikkert om det skjer noe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar