onsdag 2. mai 2012

Flipped Classroom aka Flippa Klasserom

Da er vi igang!
Fra og med idag prøver jeg ut Flipped Classrom. Prøver meg med en fornorsking; Flippa Klasserom, forkortet til FK.
Tema er geometri.
I går laget jeg 6 videoer med grunnleggende geometri som innhold; ulike trekanter og firkanter, omkrets, areal på trekanter og firkanter. I tillegg laget jeg et skjema som elevene skal bruke når de ser på videoene hjemme.
Der skal de fylle ut:
- hvilken video ser de på?
- Hvor mange ganger har de sett på den?
- De skal gjengi innholdet med stikkord
- redegjøre for om dette var noe de kunne fra før av eller om de har lært det nå
- råd og tips til kommende videoer

Før jeg satte igang, sjekket jeg hva som var å finne av videoer på nettet.
Det er en vanvittig mengde!
Mange som er gode, men ingen jeg følte jeg kunne bruke.
Uansett hvor god en video måtte være, så fant jeg alltid noe jeg ville gjort annerledes.
Dessuten tenker jeg at det er en form for faglig sikkerhet i at jeg kan stå for alt som er i videoen, enten det er faglig vinkling eller eventuelle feil som dukker opp.

I arbeidet har jeg brukt Educreations sin app for iPad.
Den er genial til dette formålet.
App'en er kort fortalt et whiteboard der man tar opp det man tegner/skriver i tillegg til det man måtte si.
Ved å planlegge litt ved å ha noen bilder med, så er hver leksjon meget enkel og ikke minst rask å produsere.
Jeg har bestemt meg for at det enkle er det beste (også kalt for REMA-ped) og lager korte videoer uten å redigere noe i etterkant.

Du finner profilen min her; http://www.educreations.com/profile/357743/

Elevene har sin første lekse fram til fredag - blir spennende å se resultatet.
Jeg må jo sørge for å ha en skikkelig oppfølging slik at det ikke stagnerer om de har forberedt seg bra.
Altså må jeg jobbe med det heller enn å skrive her...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar