fredag 4. mai 2012

FK=Flippa Klasserom, første oppsummering

Første runde med FK gjennomført.
Definisjonen av runde er video-lekser med påfølgende time...

Hva har jeg erfart så lang?
- Videoene fungerte ok, iallefall basert på tilbakemeldingene fra elevene. De er korte, helt enkle i utformingen og med forsøk på humor. Du finner dem her
- Skjema for forberedelse fungerte godt. Veldig greit å kunne titte på arket mens elevene jobber med oppgaver. I tillegg blir det mer tydelig om eleven faktisk har sett videoene og om de har lagt noe innsats i det.
-Jeg føler at jeg for første gang har gitt en lekse som det merkes for elevene at de ikke har gjort. I den ene klassen var det mange som ikke hadde gjort det - skal bli spennende å se neste uke
-Faglig nivå på filmenes innhold kan godt være høyere - må utfordre elevene mer.

Det mest utfordrende var å lage opplegg til timen etter at elevene hadde sett på videoene.
Her er jeg ikke fornøyd med resultatet. I dag ble elevene sittende med oppgaver, mens jeg gikk rundt fra pult til pult. En ikke ukjent situasjon, og det er ikke noe galt med formen i utgangspunktet - men jeg tenker at de elevene som har forberedt seg godt og kan sine saker, de fortjener noe mer enn en uendelig rekke oppgaver...

Skal lage nye videoer i helgen og må samtidig tenke på hvordan jeg skal følge opp hver enkelt film.

Noen der ute som har en formel for hvordan man jobber med tema fra videoene?

Oppsummert;
Morsomt å lage videoer, god mottakelse hos elevene, god mulighet for å få noen vanlige unnasluntrere til å gjøre mer lekser og uansett en flott variasjon

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar