Det slår meg stadig at ordene vi lærere bruker om vår egen profesjon
og arbeidet vi gjør, er inkonsekvent - eller i beste fall upresist.
Det
er sikkert mange grunner til dette og jeg er på ingen måte i en
posisjon til så skulle forklare dette med referanse til teori eller
historie.
Alt jeg har er erfaring.
Jeg er, selvsagt, godt
gift med en annen lærer. Min kone har hele sin lærerkarriere jobbet 1. -
4. klasse, mens jeg har holdt meg til ungdomsskolen. Dette gir oss helt
ulike hverdager, men innenfor samme system. De banale eksemplene er
bruk av ord som team, trinn, fellestid og tilstedeværelse. Viktige ord
da de på mange måter omfavner hele hverdagen vår, samtidig ord som har
fullstendig ulik betydning fra skole til skole og lærer til lærer.
Enkelt
sagt var mine teammøter det samme som min kone sine trinnmøter. Når
kone hadde team, så hadde jeg på tvers...og så videre.
I
den enkelte læreres hverdag er ikke dette et problem. Så lenge jeg vet
hvem jeg skal arbeide sammen med, så spiller ikke navnet så stor rolle.
Men det øyeblikket jeg skal forholde meg til en annen lærers beskrivelse
av sin hverdag, så får min tolkning av begrepene mer betydning. Hvis vi
snakker om samme emne, men med ulike begrep, så oppstår det lett
misforståelser.
Og dette opplever jeg til stadighet at skjer når de fleste andre skal mene noe om skolen.
Her er noen av de mest betente og misbrukte begrepene:
- baseskole
- arbeidsplan
- tilpasset opplæring
- prosjektarbeid
- spesialundervisning
- utviklingssamtale
- kjennetegn på måloppnåelse
Her er de listet opp i tilfeldig rekkefølge, og listen er garantert ikke komplett.
La
meg begynnne med konseptet arbeidsplan. Jeg har de siste 4 årene laget
cirka i underkant av 80 arbeidsplaner med en varighet på 2 uker. I
realiteten er det her snakk om en plan der hvert fag skisserer mål for
faget, en kort redegjørelse for hva som skal gjøres på skolen, lekser vi
forventer at elevene skal gjøre, informasjon om prøver og andre
hendelser og så videre - i prinsippet manus for 2 uker av gangen.
Flere
ganger i løpet av de samme 4 årene og snaut 80 arbeidsplanene, så har
folk med meningers mot kritisert meg og mine kolleger for bruken av
nettopp de samme planene.
Det har gjort meg litt betuttet, fir jeg
er ikke sikker på hva jeg gjør som er så galt når det gjelder
arbeidsplaner. Til og med Thomas Nordahl, en oppegående fyr som jeg har
tro på, har raslet med sablene - mens han viser til John Hattie og hans
millioner av svar fra 50.000.- undersøkelser. Her kommer arbeidsplaner
laaangt ned på listen over momenter som påvirker læring i positiv grad.
Da blir jeg enda mer betuttet...
Helt til det går opp for meg at den arbeidsplanen som blir kritisert
ikke er den arbeidsplanen jeg lager. Den arbeidsplanen som blir
kritisert er den som legger opp til at eleven i opp mot halvparten av
tiden på skolen selv skal legge opp sitt eget arbeid.
Altså; en begrepsforvirring som skaper grobunn for urettmessig kritikk av min praksis
En kritikk jeg da ville vært enig i...
Forøvrig heter den samme planen fra og med denne høsten ukeplan.
Så til baseskolen. Jeg har jobbet på en fantastisk baseskole, og
jeg jobber på en baseskole. Hva betyr det egentlig? Det er like
misvisende som å si at du jobber i et kontorbygg. At du sitter i et
kontorbygg å utfører jobben din, sier lite om kvaliteten på jobben du
utfører - i beste fall sier den noe om de fysiske rammene du forholder
deg til.
Altså er ikke baseskole i segselv problemet, men hvordan du bruker baseskolebygget.
Jeg har gjennomført mine aller beste prosjekter og opplegg som konsekvens av å ha den fleksibiliteten en baseskole har.
Jeg har også vært på mitt mest frustrerte på grunn av det samme.
Poenget
er uansett at det er læreren som avgjør - ikke skolens utforming. Dog
har selvsagt beskaffenheten til skolebygget mye å si hvis denne er
dårlig.
Til slutt rosinen i pølsa;
Til neste høst gjeninnføres
valgfag i ungdomsskolen. Dette for å hjelpe de skoletrøtte, veilede de
villedede og minske frafall i den videregående skole.
Alt vel og bra!
Her er arbeidstitlene på de åtte nye valgfagene som kommer høsten 2012:
• produksjon for sal og scenen (drama og musikk valgfag)
• produksjon av informasjon (mediekunnskap eller EDB)
• produksjon av varer og tjenester (fil og hvil, eller båtbygging)
• fysisk aktivitet og helse (ballspill)
• design (kunst og håndverk, eller strikking)
• forskning i praksis (naturfag)
• internasjonale kontakter (maskinskriving)
• teknologi (EDB)
La oss alle begynne med å kalle en spade for en spade. Her er det
stor grad av "same shit, new wrapping". Ballspill er fortsatt ballspill
selvom det heter fysisk aktivitet og helse...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar