onsdag 19. oktober 2011

19. oktober 2011 - en dag jeg skal huske på i november

Idag var en slik dag som jeg kan leve lenge på. Det var ikke noe spesielt, men alt jeg har gjort idag har gått akkurat slik jeg ønsket det.
Den virkelige oppturen var andre time, matematikk i C-klassen. Ved flere anledninger har jeg ikke følt at jeg helt får med meg alle i denne klassen og det er mange som helt uten grunn synes de er dårlige i matte. Og disse elevene er ikke alltid like lette å få til å tro på egne evner.

Idag skulle jeg gå gjennom alle de fire metodene for multiplikasjon, være digital ve då bruke sympodiet mitt og var i det inspirerte hjørnet.
Oppstarten er ikke av de beste, da oppdatering av PC har medført at programvaren jeg trenger ikke er innstallert. Litt febrilsk tankeaktivitet og jeg ender opp med å ta et valg som viser seg å være meget velfungerende - jeg bruker bloggen min.
En del av meg synes jo det er pinlig - skal jeg liksom offentliggjøre at jeg blogger?

Svaret viste seg å være ja...

Jeg benyttet anledningen til å fortelle litt om bloggen og gikk deretter inn på innlegget om å multiplisere med bokser. Enkelt og greit, så lot jeg bloggen vise vei. Elevene skrev av nøyaktig det som står i innlegget og pekte og forklarte. Jeg påstår at absolutt alle elevene i C-klassen fikk dette til. Det var til og med flere, som til vanlig mer surmuler enn gliser i timene, som høylydt proklamerte at dette fikk de til - frysninger på ryggen!
Dog tok det hele timen, iallefall etter at jeg hadde fortalt hvordan prøven de skal ha kommer til å se ut.

Flott time!

Litt seinere var det tid for tverrfaglig opplegg gym mot matte. Jeg er så heldig at jeg underviser tre klasser i gym, noe jeg idag utnyttet.
Kort skissert er opplegget at elevene skal gjøre følgende oppgaver
- anslå hvor langt 100 meter er
- sjekk hvor nært du kom - skriv ned resultatet
- løp 100 meter - ta tiden
- Løp like lenge som Usain Bolt brukte på 100 meter - hvor langt kom du?
Det var flere oppgaver, men dette var så langt vi kom

På registreringsarket hadde jeg lagt inn rekordene fra skolemesterskapet i kommunen, slik at de hadde reelle resultater å sammenlikne seg med, samt verdensrekorder.

Da målingene var gjennomført, gikk vi inn for å analysere resultatene.
Det var tydelig at elevene ikke hadde jobbet så mye med vei, fart og tid, så jeg begynte med å la dem gjette litt;
- hvor fort går du?
- sykler?
- løper?
- kjører en bil?
- løper Usain Bolt i km/t
Svarene var mildt sagt så sprikende, at jeg måtte ty til ytterligere konkretisering.
Jeg startet med å skritte opp i klasserommet; med mine 31 cm lange føtter, hvor mage "føtter" er det i ti meter?
Selv her var innspillene magre, men de begynte å våkne.
Da ti meter var skrittet opp, ba jeg dem forsøke å telle hvor lang tid jeg brukte. Også her var den "biologiske" klokka ikke helt i sync.
Uansett; vi ble enige om at jeg tilbakela 10 meter på 8 sekunder.

Hvor fort er egentlig det?

Her var de blanke, men de begynte å diksutere seg imellom, og frysningene på ryggen fra tidligere meldte seg igjen. Gjennom samtale med grupper, par og hele klassen kom vi etterhvert fram til benevning, hvordan man regner om til km/t og at jeg hadde gptt omtrent 4,5 km/t.

Så ba jeg dem finne ut hvor fort Usain Bolt faktisk løp. Mange startet med å gjenta det vi nettopp hadde gjort, mens andre igjen ikke helt fant tråden igjen.
Men det var masse prosess, dog med sine hederlige unntak.
Etter relativt kort tid begynte det å melde seg skeptiske utsagn rundt hvor fort herr Bolt faktisk løper. Noen foreslo, med tydelig mistro, at han løper 10,4 meter per sekund.
Da kom vi fort tilbake til min lille oppmålte strekning på 10 meter - og det faktum at det tat Bolt 1 sekund å tilbakelegge dette -i snitt over 100 meter!
Det faktum at han starter på 0 km/t gjør det bare mer fascinerende og imponerende.
På dette tidspunktet ba jeg dem innrømme at gym-matte var ganske kult, noe de gjorde.

Som en siste utfordring ba jeg dem finne en kortversjon av regningen for omgjøring fram m/s til km/t og motsatt. Den kom nesten og jeg belønnet med 3 minutter tidlig avslutning (bløthjertet).

Hva tror jeg mine elever kan ha lært idag?
- fått en ny oppfatning av lengde
- fått en følelse med fart og beregning av dette
- blitt veldig imponert over herr Bolt
- følt mestring i matte
- jobbet med matte uten å anse det som en mattetime

Jeg skal iallefall feire med Ylvis og litt is

1 kommentar:

  1. Hadde du vært mattelæreren min den gang på 80-tallet, hadde jeg garantert fått bedre karakter! Flink lærer! :)

    SvarSlett