tirsdag 13. september 2011

Siffer med Jo Røislien

Det gleder jo et matematikklærerhjerte at NRK prøver seg på å gi faget mitt en dytti en eller annen retning. Programleder Jo Røislien gjør en iherdig og fin jobb, og jeg liker at de ikke har gått i "Typisk Norsk-fella" med raske krøssklepp og andre effekter for å gjøre matte kult og hipt.
Det er klart at håret til programlederen oppfyller noen stigmaer og forutinntattheter når det gjelder mattefolk - men han kler jo sveisen...og i tillegg gledet jeg meg over at han snakket naturlig velklingende engelsk.

Funker programmet? Veit ikke...
Jeg er allerede glad i tall og har ikke lært noe enda. Jeg har heller ikke blitt inspirert av måten noe har blitt presentert på og er ikke sikker på om mine elever på 8. trinn hadde blitt noe klokere på binært tallsystem etter episoden jeg sp i reprise idag.
Jeg er sikker på at jeg kan bruke programmet i min egen undervisning, både fordi det visuelle i seg selv er sterkt, men også fordi det er en annen som sier noe klokt - dessuten på tv.

Jeg opplever den effekten hver gang noen eksterne kommer inn i den vanlige skolehverdagen. Det kan gå på stoltheten løs, men det er en pille jeg skyller ned med et par kameler - i alle fall hvis denne vedkommende er kompetent. Og det er herr Røislien åpenbart.
Det har hendt at den eksterne ikke har vært like dyktig, og da er det ikke like lett å holde maska.

Hva målsettingen for programmet er, vites ikke. Røislien selv omtaler det som infotainment. Altså opplæring i underholdningsinnpakning.
Så langt tror jeg han treffer de som allerede er frelst, men at det ikke fenger de unge eller uinteresserte.

Jeg skal bruke tid på å se de resterende episodene. Holder de den samme standarden som 1 og 2, så er kvaliteten god nok, men kanskje kjensgjerningen for dominerende. Nemlig den at fag ikke kan gjøres til lett underholdning.
Sammen medn Blanke Ark på TVNorge så kan sikkert denne tv-høsten gjøre meg til en enda bedre lærer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar