lørdag 17. september 2011

Hvorfor gikk denne timen så bra?

Må nok gå dypere ned i denne materien for å helt skjønne hvorfor dette gikk så bra, men følgende kan kort refereres.
- Tydelig oppstart av timen med gjennomgang av tema. Her erkjente jeg at det er vanskelig, sikkert uforståelig for mange - men at de ville overleve om de bare fulgte reglene.
- gjennomgang av reglene;
1) Prøv selv om du ikke skjønner. Å forsøke er bedre enn å ikke starte
2) Selve regnereglene
- like bokstaver henger ikke sammen (refererer til A-gjengen og B-gjengen)
- minus og minus/jeg vil ikke ikke ha pizza
-avsløre at parentesene i de 15 første stykkene bare var satt der for å irritere - ikke bry seg om dem.

Så satte vi igang. Samtlige elever satt musestille i 30 minutter, jeg rakk innom alle og fikk sjekket at alle var på et visst nivå.

Til og med min ene elev som har gått gjennom barneskolen som ekstravaktmester og har lest bøker i mattetimen satt konsentrert det meste av timen. Både jeg og assistenten min gikk smilende ut av timen. Må nok spare på denne karamellen av en time, da det sikkert kommer flere av det andre slaget...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar