torsdag 8. september 2011

Å multiplisere med streker

En del av det jeg ønsker å lære elevene mine, er at det er mange veier til svaret. Da jeg var på foredrag med Scott Flansburg tidligere i år, så sa han at han kunne 25 (!) ulike måter å løse et multiplikasjonsstykke på. De fleste nordmenn kan et oppsett for dette - og er vel ikke alltid helt sikre på hva det er de gjør.

Så langt har jeg funnet, og lært meg, 4 metoder for hvordan jeg skal multiplisere. Disse lærer jeg bort fortløpende til mine elever.

Denne lærte jeg bort denne uka:
Strekmultiplikasjon

Jeg spurte forøvrig klassene mine om når metoden ikke er like praktisk lenger - noen som har et svar?

17.09.11:
Jeg ser i episode 2 av siffer at Jo Røislien viser til Maya'ene og at de brukte samme metode.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar