onsdag 9. januar 2013

Tentamen i matematikk

I forbindelse med at jeg forberedte meg, og klassen, til tentamen i matematikk, så slo det meg at det hadde vært praktisk om hele del to kunne løses/føres ved hjelp av pc.
Det er jo alltid noen oppgaver som man skal løse i h.h.v. Excel eller Geogebra, men betyr det at det bare er disse det er lov å løse ved hjelp av disse programmene?

Ved eksamen 2012 var det spesifisert 2 av 9 oppgaver i del 2 der man skulle bruke Excel eller "dynamisk geometriprogram".
Slik jeg ser de resterende oppgavene, så kan de meget vel løses og føres i de samme programmene, og jeg vet at mine elever ville nyte å får lov til dette.

Men, det er kanskje litt dumt å øve på noe som de ikke får lov til på eksamen? Så spørsmålet gjenstår; kan skoler la kandidater føre del 2 på eksamen i matematikk på pc?

Kan noen svare?

Jeg har så langt ikke funnet noe som tydelig sier at man ikke kan gjøre dette.

Nå er det vel på tide å avsløre at det i mitt tilfelle er snakk om en klasse bestående av 2 elever, som begge er trygge på data, samt at skolen har mer enn nok pc'er. Det er med andre ord ikke det praktiske det står på, noe jeg ser for meg at det er for det fleste andre skoler.
Det er altså ikke noe praktisk i veien for å gjøre det.

Får de mer hjelp ved å kunne bruke pc? Alle hjelpemidler er lov, og de får selvsagt ikke tilgang til nettet, og da mener jeg svaret er nei.

Jeg har i dag twitret med udir sin konto, og siste svar var at elevene kunne levere filer som PDF via PGS og at det var opp til hver enkelt skole å avgjøre hva som er greit.

Da avgjør jeg at dette er greit for meg og min skole...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar