mandag 14. januar 2013

Delingsalgoritmen - trenger vi den?

Har nettopp gitt ut denne ukas lekse til klassen, en versjon av omvendt undervisning. I det forbindelse var det nødvendig å gå gjennom noe for å få prosessen i gang.
Blant annet delingsalgoritmen.

I den forbindelse, så lurer jeg på følgende:

1) Å undervise i deling der man ender opp med rest - trenger vi det? Eller er det bare et valg man tar for innlæring av delestykke, litt som å ikke sette opp tallene under hverandre i multiplikasjonen.

2) Trenger vi delingsalgoritmen? Jeg spør ikke om vi skal slutte å lære den bort, men trenger den så stor plass?

Jeg spør fordi jeg lurer på om svaret kan være nei til delestykker med rest, og at delingsalgoritmen kan få mindre plass.
Dette er ment som reelle spørsmål som jeg genuint ønsker og trenger innspill på.
Send meg en mail, stem på FB-siden min eller kommenter, sett gjerne "deling" eller "delingsalgoritmen i emnefeltet.

På forhånd takk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar