onsdag 30. januar 2013

Hva fenger?

Her om dagen fant jeg fram 3 ulike arbeidshefter til klassen min. 
Henholdsvis hefter i matte, skriftforming og norsk grammatikk. Alle heftene nivådelte, slik at jeg kunne gi elevene det heftet jeg mente de burde ha. 
Som lærer med praksis og erfaring fra ungdomsskolen, så er jeg helt uvant med utfyllingshefter. Jeg har aldri hatt det, veit ikke om noen som har hatt det og har aldri blitt tilbudt/anbefalt. 
Her er det både økonomiske hensyn, noen betraktninger rundt modning og barnslighet, og som alltid uvitenhet/usikkerhet på hva som er kvalitetsmessig best.

Jeg delte uansett ut heftene, med intensjon om at de primært skulle være til lekser, slik at det å gi lekser skulle bli enklere for meg og mer forutsigbart for elevene.
Det underlige var at alle elevene umiddelbart ville jobbe i heftene. Jeg tenkte jeg fikk smi mens jernet var varmt og lot dem jobbe. Der satt de og jobbet med skriftforming, matematikk og grammatikk. Den ene eleven gjorde sågar 11 sider i matteheftet - hjemme!

Jeg klarer ikke å sette fingeren på hva ved disse heftene som var så stas, og jeg tror ikke det er en effekt som kommer til å vare evig, men veldig spennende og deilig så lenge det varer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar