torsdag 5. desember 2013

Skogen svarer

Skoleåret 2011/12 startet jeg opp denne bloggen. Bakgrunnen kan du lese om i de første innleggene.
Nå har det gått 2,5 år og jeg er stolt av bloggen og innholdet jeg har produsert. Jeg har noe konkret jeg kan vise til, og jeg har en digital minnebank som hjelper meg å holde fokus.
Målet har ikke endret seg: jeg vil bli bedre og jeg vil gjøre skolen bedre.

Tirsdag kom resultatene fra PISA 2012.
Klokken 14:00 fikk jeg en oppringning fra TV2-nyhetene. De hadde søkt etter mattelærere og funnet meg. Om ikke jeg ville si noe om PISA?
Prestasjonsangsten angrep, men selvsagt vil jeg benytte meg av de mulighetene jeg får til å fortelle om hva jeg tror på.
Resultatet ble noe helt annet enn forventet - noe som kanskje også var å forvente?
På tross av det, så ble jeg talsmann for et budskap jeg står for: Læreren må få bestemme.

I klasserommet er det bare jeg som er fagpersonen. Det er ingen andre der enn læreren og elevene. Det er helt naturlig at jeg bestemmer hvordan jeg da utøver min profesjon.
Du er hjertelig velkommen til å observere hva jeg gjør, og først da er du reelt i stand til å mene noe om hva jeg gjør.
Vi er mennesker og vi jobber med mennesker. Det gjør at det ikke er snakk om eksakt vitenskap. Det er en rekke faktorer som alle spiller inn på klasserommets dynamikk og det er umulig å forholde seg til alle. Derfor vil scenen som utspiller seg i klasserommene kunne være diametralt ulike, men resultere i like resultater eller like fornøyde elever. Det jeg får til å fungere, trenger ikke fungere for en annen lærer og vice cersa.
Den praksisen jeg i dag har, er innenfor det helt vanlige handlingsrommet som alle lærere er i - på papiret. Tilføyelsen av på papiret er fordi tolkningen av handlingsrommet selvsagt er avhengig av kulturen man jobber i.
Min sjef gir meg tillit. Vi har hatt noen samtaler der sjefa med dårlig skjult skepsis har lurt på hva jeg driver med - men etter å ha talt til 10 og pustet med magen, har smilt og klappet meg på skulderen.

Fram til 2011 var jeg en grei mattelærer - etter 2011 har jeg blitt en stolt mattelærer.
Fortsatt famler jeg og tryner mer enn jeg setter nedslag, men jeg sørger for å bli litt flinkere hver dag.
Jeg ønsker at alle andre lærere skal oppleve den samme gleden som jeg har hver gang jeg får til noe nytt og lærerikt.
Har du lyst og trenger starthjelp - send meg en mail, jeg hjelper deg gjerne.
Synes du jeg er på feil spor - send meg en mail, jeg vil gjerne vite hvorfor.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar