fredag 6. desember 2013

Matematikksenteret sine Kenguruoppgaver

De siste ukene har jeg og mine kolleger benyttet Kenguruoppgavene fra matematikksenteret.
Mer om konkurransen finner du på linken over.

Klassen har jeg delt inn i par eller grupper, men ikke alene. Noe av poenget er jo at jeg vil ha elevene til å prate matte sammen.
Parene/gruppene får en og en oppgave, i stigende rekkefølge.
I en klasse fikk man mer poeng om man svaret riktig raskest, mens i en annen fikk man ny oppgave fortløpende.
Her er det jo bare å organisere slik man føler seg mest komfortabel med.
Konkurranseaspektet har ofte en skjerpende effekt, men jeg jobber med å ta med tid til refleksjon underveis for å framheve løsningsstrategier eller vinklinger som er gode eller kreative.
Spesielt er det gøy når elever som kanskje ikke alltid er først opp med hånden, er kjappe og gode.
Det er en gyllen sjanse til å trekke dem fram og forsøksvis forsterke mestringsfølelsen deres.
Hvor lenge jeg holder på avhenger av klassen. Noen klasser har lengre utholdenhet, men når du ser at lyset slukker hos 2-3 elever, så er det på tide å runde av.
I enkelttilfeller klarer jeg å vekke dem opp, men ikke alltid.

En eske pepperkaker til 10 kroner fungerer utmerket som premie.

I dag tok jeg meg også tid til å preke litt om at det er lov å være best. Et par av jentene i den ene klassen vant såpass overlegent at de virkelig burde være superfornøyde. Det satt langt inne, men de erkjente at det var deilig å føle seg så god.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar