tirsdag 10. april 2012

Vurdering i matematikk - om å bli inspirert.

I dag har jeg hatt gleden av å bli inspirert!
Tett knyttet til inspirasjonen opplevde jeg samtidig at et menneske innfridde de forventningene som jeg hadde til vedkommende. Det er alltid befriende og ikke minst en lettelse, helt ulikt følelsen av å høre Thorbjørn Jagland snakke engelsk jmf. forrige episode av Brille...
Like tett knyttet til både inspirasjon og forventningsinnfriing - så har et menneske med faglig pondus og engasjement gitt meg økt kunnskap og støtte til å underbygge, begrunne, forsvare og belyse den jobben jeg har lagt ned dette skoleåret. Akkurat det siste er betryggende og gir selvsagt selvtillit til å fortsette.

(Det skal sies at jeg i løpet av samme kurs også endte opp med høyt blodtrykk og hodepine grunnet sutrete og lite innsiktsfulle (et fåtall) kolleger. Men det bruker jeg ikke plass og tid på- vil du vite mer inviterer du meg på en øl...)

Dagens inspirasjon stod Brynhild Farbrot Foosnæs for.
Hun er p.t. rektor ved Bærums Verk skole og har vært knyttet til Matematikksenteret siden 2007.
Tema for dagen var vurdering i matematikk, spesifisert ned til å definere, beskrive og utdype hva matematisk kompetanse er.
Dette har mange gjort før henne, mange gjør det fortsatt og sjansen er at mange kommer til å gjøre det etter henne. Det jeg vet, er at jeg skal gjøre hennes ord til mine, slik at jeg i allefall ikke trenger å gjøre det så mange flere ganger.

Først legger hun til grunn en tredeling av kompetansemålene i kunnskapsløftet som deler alle kompetansemål inn i; Ferdigheter - Forståelse - Anvendelse
Denne tredelingen er slettes ikke ulike den forkortede versjonen av Blooms taksonomi som forkortes til R - A - V; Reprodusere - anvende - vurdere
Vi trenger slett ikke å argumentere for om den ene er bedre enn den andre - i mine øyne omhandler de det samme, så det viktigste må være at vi så langt som mulig blir enige om at vi benytter en av dem.
Jeg stemmer for FFA

Digresjon; etter mine 9 måneder i militæret og 12 år i skolen så går jeg aldri av veien for en god TBF=trebokstavsforkortelse
Digresjon slutt

Deretter henter hun 8 matematiske kompetanser som hun putter inn i hver av de tre kategoreiene i FFA
De 8 er hentet fra Kompetencer og matematiklæring – ideer og inspirasjon til udvikling af matematikundervisning i Danmark”, av Mogens Niss og Thomas Højgaard Jensen, 2002. 

Er du mer enn gjennomsnittet interessert, så klikker du deg inn på linke over og leser mer om kompetansene. Du finner ikke noe nytt og alt du leser vil du finne igjen i læreplanen for faget, enten under kompetansemålene, i beskrivelsen av faget eller de generelle ferdighetene.
Poenget er at Brynhild F. Foosnæs gjør det man skal; hun finner god og relevant litteratur for deretter å sette det sammen til et helhetsbilde som hun mener er riktig.
Og det er nettopp det bildet hun skisserer, maler eller omtaler som treffer min visjon så ettertrykkelig.
Kort og effektivt går hun gjennom  hver kompetanse og ber oss summe med sidemannen. Så ber hun om innspill på hva folk mener de får til - og her finner du meg logrende og med løftet hånd.
Hva gjør jeg sm passer inn i bildet til BFF?
- jeg frigjør meg fra læreboka slik at elevene ikke blir sittende selvstendig og uvirksomme. Dette til tross for at PISA påstår at jeg gjør nettopp det
- jeg legger opp til undervisning som ikke er forutsigbar, nettopp for å overraske både meg og elevene mine.
- Jeg vurderer elevene mine på mange ulike måter; muntlig, skriftlig, i grupper, på tavla, i spillsituasjoner
- jeg viser og oppfordrere elevene til å fortelle meg hva de tenker og at alle måter å svare på er riktige så lenge du kan forklare hva du har tenkt
- jeg øver elevene mine opp i å snakke matematikk
- jeg anerkjenner at elever ikke alltid kan forstå før de gjør eller forstår uten å klare å gjøre
- jeg får dem til å undre seg over tallene, deres egenskaper, lager praktisk opplegg slik at 1'er og 6'er kan være sammen i timen
- trimmer dem til å bli "taktiske lesere", slik at de avslører lurespørsmålene
- jeg tar tiden på dem, jeg belønner dem, jeg får dem til å glemme at det er matte de driver med
- jeg klarer innimellom å oppsummere timene og skrive mål på timen på tavla
- jeg bruker gymtimene til å jobbe med vei,fart og tid
- jeg tar Hattie på alvor og lar elevene vurdere seg selv og hverandre

Jeg visste ikke at jeg traff på så mange punkter før i dag. Takket være BFF kan jeg sitte her og skjems over å framstå som en selvgod mattelærer fullstendig uten innsikt!

Men jeg står for hvert eneste punkt over og jeg er ekstremt stolt over jobben jeg gjør

Takk for meg...

...og takk til Brynhild som gjennom dagens forelesning har gitt meg mot til å fortsette

1 kommentar:

  1. Så bra :) Dette er ispirerende :) Gleder meg til å lese mer. Takk!

    SvarSlett