mandag 5. mars 2012

Å følge en instruksjon

...er matematikk.
Men det er også alle andre fag/yrker/livssitusjoner osv.
Å kunne følge en oppskrift, følge en instruksjon eller veilednding fra skatteetaten, montere noe fra Ikea, en hvilken som helst bruksanvisning, bygge noe - det stopper aldri.
Nettopp derfor er det litt deilig å kunne si at det også er matematikk.
En meget vanlig problemstilling i mitt arbeid med matte og ungdomsskolen er jo elever som fint klarer det rent mattetekniske i en oppgave, de bare sliter med å avkode hva det spørres etter.
"Betyr avslag at de skal betale mindre?" - hvis du ikke skjønner det, så er det jo lett å regne feil...
Her har nok mange lærere gjort feil, dog med de beste intensjoner. Vi må la elevene få tid til å tenke selv, og de må tvinges til å tenke selv.

Idag gjorde jeg følgende nettopp for å øve på dette.
På telefonen min har jeg en app som heter Mathemagics.
Den inneholder en omfattende samling av ulike snarveier og strategier for diverse utregninger.
Jeg leste opp, på engelsk, instruksjonen for hvordan man i fire steg kan kvadrere et gitt to-sifret tall.
Bare språket i seg selv gir jo mange potensielle avsporinger, i tillegg til det matematiske.
Det var meget interessant å observere klassen etterhvert som de falt av - av ulike grunner. En slik sekvens burde vært filmet nettopp for å få med seg alle de reaksjonene som uttrykkes.

Etter først å ha gjennomført uten noen form for tilpasning, gjorde jeg det en gang til i en oversatt versjon. Deretter en tredje gang med at jeg selv utførte på tavla mens jeg instruerte.

Definitivt en vellykket time og jeg har plenty med instruksjoner å ta av...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar