I anledning det pågående ordskiftet som pågår rundt meklingsresultatet, ble jeg forespurt å skrive et innlegg om problematikken. Jeg gjorde et forsøk, men klarte ikke. Jeg vil nemlig ikke delta i et offentlig ordskifte som tas til inntekt for ja eller nei. Jeg vil heller forsøke å belyse mitt engasjement som lærer, og kanskje på den måten påvirke interesserte til å endre tankesettet.
De som kom med forespørselen ville ikke ha det produktet jeg kunne tilby, så da havner det her.
Kjære KS, kjære lærerkolleger, kjære folk som mener mye om
skolen og kjære alle dere som sikkert er lei.
Det er greit, jeg skjønner tegninga; lærerstanden har et
forklarings- og troverdighetsproblem.
Jeg har derfor gjort det til min hjertesak å kun snakke
positivt om jobben jeg elsker og hver dag sørge for å bidra til å gjøre meg
selv og den norske skolen litt bedre.
En elev av gangen, en forelder av gangen, en kollega av
gangen, en mannen i gata av gangen, en politiker av gangen.
Kjære elev
Jobben min er å se deg, få deg til å føle deg bra, få deg
til å innse at du har potensiale, få deg til å ville yte mer, gi deg
mestringsopplevelser og mestringsfølelse.
Lære deg å lese, lære deg å regne, lære deg å lære.
Når jeg er ferdig med deg, så skal du være en litt bedre
utgave av deg selv og litt bedre i stand til å takle de utfordringene ditt liv
kommer til å by deg på.
Jeg er takknemlig for rollen jobben min tillater meg å ha i
livet ditt, det er en gave å få lov til å være så nær et ungt menneske i
konstant forandring, kunne dytte og forme litt når det passer seg og litt etter
litt se at du vokser til, modner, våkner.
Det finnes dager jeg gjerne skulle byttet deg ut og jeg må
lete lenge etter grunnen til at jeg orker, men disse dagene drukner i alt jeg
får tilbake. Alt fra de dagene du kaller meg pappa til de dagene du ser på meg
med forundring og litt forfjamset kan konkludere med at du har forstått
likninger.
Jeg har verdens viktigste og beste jobb.
Kjære forelder
Det er rart å være meg i forhold til deg; i perioder ser jeg
mer til avkommet ditt enn du gjør selv, vet kanskje mer om vedkommende sosiale
liv, får oppleve mestringsopplevelser som kan konkurrere med de første ustøe
skrittene og generelt være en signifikant person i ditt barns liv.
Ditt barn og jeg deler en hverdag og den verken kan eller
skal du ta del i.
Jeg informerer deg og lar deg få de mest nødvendige
innblikkene, men jeg prioriterer å skape kvalitet i den tiden jeg har med
barnet ditt. Det er barnet som må forstå og øve opp sin egen refleksjon. Det er
barnet som må finne sin motivasjon og lyst til videre læring. Selvsagt spiller
du en viktig rolle, ofte mer avgjørende enn meg – og noen ganger er det helt
avgjørende at vi drar lasset sammen. Poenget mitt er at det er tiden i
klasserommet som er selve essensen i skolelivet og den har absolutt høyeste
prioritet.
Kjære kollega
Fra deg og meg ønsker jeg meg profesjonalitet. Vi må
konstant strebe etter å være så gode vi kan og aldri tro at vi gode nok eller
ferdig utlært. Da er man som kjent bare ferdig. For meg handler profesjonalitet
om noen enkle huskeregler som jeg prøver å forholde meg til hver dag: går et
opplegg eller en time ikke etter planen, så kan jeg alltid finne noe jeg
kunne gjort bedre. Jeg er den eneste faktoren jeg til enhver tid kan
kontrollere, så da gjør jeg det. Videre snakker jeg kun positivt om skolen og
jobben min, selv om det tidvis kan holde hardt. Men hvordan kan jeg forvente
andre å snakke meg opp hvis jeg ikke gjør det selv? Ellers har jeg funnet en
danske som heter Mogens Niss. Han snakker om 6 lærerkompetanser vi som lærere
bør inneha; undervisningskompetanse, læreplankompetanse,
læringsavdekkingskompetanse, evalueringskompetanse, samarbeidskompetanse og
profesjonell utviklingskompetanse. Hvis disse gjorde deg litt nysgjerrig, så
vil jeg på det sterkeste anbefale deg å lese om dem. Ta kontakt, så sender jeg
deg en link.
Kjære mannen i gata
Du har gjennom de årene du har vært elev skaffet deg et
bredt erfaringsgrunnlag om lærere. Dette er utfordrende for oss som har samme
erfaringen og i tillegg ble lærere selv. Vi skjønner at du har en sterk
formening om lærerrollen og klare forventninger til hva du mener en lærerjobb
består i. Det som er interessant, er at du mest sannsynlig kunne gått inn i et
tilfeldig klasserom i morgen og spilt rollen som lærer på en meget
overbevisende måte. Enda mer fascinerende er det at forskning viser at hadde
alle fått muligheten til det, så ville dere ha fulgt identiske mønster i utøvelsen
av det dere føler er en lærers naturlige handlinger. Lærerrollen er kulturelt
sementert, også hos lærere. Jeg ønsker meg at du innser at det er mer ved yrket
enn dine minner fra ungdommen.
Kjære politiker
På samme måte som jeg regner med at hver elev i utgangspunktet
starter hver dag med et genuint ønske om å være snill og flink, så antar jeg at
du som politiker vil skolens, lærerens og elevens beste. Ditt problem er at du
er fanget i et spill der du må levere resultater og at du har maks fire år på
deg. Min bønn til deg er at du har mot nok til å sette foten ned og si at når
det gjelder unge menneskers utdanning så skal vi ikke slå politisk mynt – eller
en annen passende politisk formulering.
Du må la fagmiljøene finne sin vei og la dem bruke den tiden
det tar. Den kan komme til å ta flere år enn til neste valg, men den sjansen må
du ta. Lærervanene er nemlig langsomme å endre, så vi trenger tid og trygghet –
gi oss det.
Med lærerlig hilsen Simen Spurkland
Takk Simen, for en meget god beskrivelse av vårt yrke og hverdag.
SvarSlett