Det er interessant, frustrerende og tankevekkende å følge
debatten om Osloskolen den siste tiden: Interessant fordi de ulike
bidragsyterne har så diametralt ulike tolkninger av virkeligheten og tviholder
på sin versjon uansett. Frustrerende fordi jeg har til gode å høre eller lese
noe som ikke går i sutre-peke-finger-grave-seg-ned-i-skyttergrav fella.
Tankevekkende fordi jeg lurer på hvilken skole vi kommer til å snakke om 10 år
frem i tid.
Listen bidragsytere i debatten er lang og variert, fra
politiske tungvektere, via professorer, forskere og lærere, til foreldre. Slik
jeg leser ordskiftet, så vil nok graden av enighet og tilfredshet synke
langsetter den aksen jeg nettopp tegnet opp.
Jeg har ikke lest innlegg fra foreldre eller lærere som
skryter av Osloskolens såkalte testregime.
Det som slår meg er mangelen på gode forklaringer på hva som
faktisk er suksessfaktorene til de gode resultatene i Oslo. Kristin Clemet og
Anniken Hauglie gjør begge to forsøk på å forklare, men jeg som engasjert
utøver av profesjonen blir ikke noe klokere av hva de forsøker å formidle.
Problemet bunner vel ut i at dokumentasjon i seg selv ikke er en skapende
kraft. At du måler noe, kan gi deg innsikt i om og at noe skjer, men er ikke den
utløsende faktoren i seg selv.
Så jeg tror rett og slett ikke de er helt sikre på hvorfor
det går så bra – fordi svaret vil variere fra skole til skole, lærer til lærer,
klasserom til klasserom.
Mitt anliggende er fokus, hva folk egentlig bringer til torgs
når de snakker om skole, hva god skole er og hva som må fikses.
Stigler og Hiebert skrev i 1999 om sine funn i forbindelse
med TIMMS-undersøkelsen. Det ble nemlig foretatt en grundig analyse av 231
undervisningsvideoer fra Japan, Tyskland og USA der man jaktet på sammenhenger
mellom de respektive lands resultater og det som foregikk i klasserommet.
Som en del av sine funn, presenterer de 6 punkter for
skoleutvikling, og jeg tilbyr herved disse for politikere eller andre som
trenger et forskningsbasert rammeverk for å forklare hvorfor noe fungerer:
1. Endringene du ønsker, om de kommer, kommer
langsomt. Tålmodighet, om enn lite politikervennlig, er en dyd.
2. Ha fokus på elevenes læring. Vi vil ha bedre
undervisning, for at elevene skal lære mer og/eller bedre.
3. Fokuser på undervisning, ikke underviserne. I
det store bildet vil didaktikk og metodikk overleve, læreren forsvinne.
4. Skap endringene i den konteksten de hører
hjemme. Det som fungerer et sted, trenger ikke fungere et annet.
5. Utviklingen må være læreres ansvar, noe som innebærer
en autonom tillit.
6. Skap et system som er i stand til å lære av seg
selv. Gjenoppfinning av krutt er bortkastet tid.
Så enkelt, likevel så avansert.
Følger man disse punktene, så vil endring skje uavhengig
nasjonale prøver eller andre sentrale dokumentasjonskrav.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar