onsdag 24. oktober 2012

Kan man vurderes i dette?

Har nettopp klart å løse Einsteins gåte, for første gang. Jeg har sett på den ved flere anledninger, men aldri satt meg ordentlig ned med den. Denne gangen, sammen med klassen, satte jeg meg ned og hadde ikke tenkt til å gi meg før den var løst - på en eller annen måte.

Jeg visste, eller var sikker på, at jeg var i stand til å finne løsningen. Likevel hadde jeg impulsen om å gi opp flere ganger underveis. Jeg måtte snakke hardt til meg selv for å fortsette.

Når jeg først fikk opp dampen, så koste jeg meg. Da jeg sjekket svaret og hadde løst gåten - var følelsen av mestring og gleden over å få det til meget stor!

Her kommer en lunsj-utfordring til deg:

1. Sett deg med Einsteins gåte


2. Du skal jobbe med gåten i ca. 15 minutter.
Før du jobber, tenk deg at du skal vurderes i hvor langt du kommer med gåten (stressfaktor). Du skal ikke vurderes alene etter hvor langt du kom, men får muligheten til å prate deg oppover karakterskalaen ved å forklare hva du har tenkt (refleksjon).
Du blir i tillegg observert av karaktersetter (lærer) underveis med tanke på strategier du bruker underveis, evne til å holde ut selv om du ikke får til og annet.

Kjennetegn på måloppnåelse blir som følger:
a) Hvor mange riktig plasserte elementer?
Lav) 0-8; her kan elementer være plassert feil sted, men i riktige kombinasjoner
Middels) 9 - 18: Flere elementer må være på riktig plass, men får også poeng for riktige kombinasjoner
Høy) 19 - 25: Må altså mestre det meste ved gåten, men kan godt gjøre noen feil

b) Refleksjon, meget skjønnsmessig vurdering
Lav) Ingen tydelig eller formulert refleksjon. Eleven evner ikke å forklare hvordan den har tenkt eller å se sammenhenger i samtale med lærer
Middels) Elevene kan snakke fritt om hva den har tenkt og ser sammenhenger når veiledet. Vil nok slite med å sette ord på hvordan den har jobbet, men har åpenbart tenkt
Høy) Eleven klarer å sette ord på hvordan den har tenkt og finner tildels gode formuleringer. Hvis ikke full pott, så vil eleven være i stand til å ta imot veiledning

c) Underveis
Lav) Eleven gir fort/lett opp, tror ikke den klarer oppgaven, har få eller ingen strategier for hvordan komme videre
Middels) Eleven sliter underveis og vil nok trenge en dytt eller to. Klarer å komme seg videre, til dels for egen maskin eller ved veiledning til andre strategier
Høy) Eleven koser seg med oppgaven og har tro på at den kommer til å klare det. Evner å finne alternative løsningsstrategier hvis behov

3) Svar på følgende spørsmål her:
Kan elevene gis en vurdering på den måten jeg skisserer?
Se resultatene på egen side her

4) Hvis du svarer ja eller tja, så er vi nok enige. Hvis du svarer nei, så vil jeg gjerne vite hvorfor

Lykke til!

Resultat:


4 kommentarer:

  1. Hei! Kanskje litt off-topic, men jeg lurte på om du kunne oppgitt hva som egentlig er karakterskalaen i matte? - tenker da spesielt på 1P. Jeg skjønner at det varierer fra lærer til lærer, men det må da være noe felles? Hvordan setter du karakterer (tenker da gjerne hvor mange % må man ha for å oppnå de ulike karakterene)?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vil bli overrasket over hvor lite enhetlig karaktersettingen egentlig er. Du vil finne lærere som har en ufravikelig skala for hvor mye man må skåre på en prøve for den enkelte karakter til de lærerne der det er tilsvarende utydelig hva man må skåre for den enkelte karakter.
      Hver prøve er unik, uansett, og den er unik for hver elev. Det er ikke mulig å sette en grense som ikke tar høyde for en skjønnsmessig vurdering. Derfor prøver jeg å ikke ha slike vurderinger, men heller skape situasjoner der eleven selv kan vurdere hva de har fått til og hva de må gjøre for å bli bedre.

      Slett
  2. Har prøvd denne på 8. og 10.trinn, og de klarte den relativt kjapt. Fungerte utmerket som en avsluttende nøtt i en time elevene har jobbet godt! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så mye for de 2% som ikke skal klare det...

      Slett