mandag 1. oktober 2012

Det virker!

I dag skulle elevene mine ut for å måle høyden på en stolpe vi har i skolegården. De skulle gjette/anslå høyden for å øve på det, deretter forsøke å komme på en metode for hvordan de kunne finne det ut - så en oppsummering før de skulle lære to metoder av meg.

De var flinke og ivrige og timen gikk riktig bra. Vel inne etter en ekstra runde ut for å prøve ut den metoden jeg hadde lært dem, så skulle jeg ro det hele i land og virkelig oppsummere hvor mye matte de hadde lært.

Jeg har altså en fådelt klasse med elever fra 5. trinn til 7. trinn. Midtveis i oppsummeringen min ser jeg lysene slukke hos den ene eleven etter den andre. Jeg ser på tavla, og det går opp for meg at dette er relativt avanserte greier som også elever i ungdomsskolen og høyere sliter med.
Desperasjonen rir meg og jeg er rådvill.
Vi snakker altså formlike trekanter, likningsløsing og brøkforkorting - ganske drøy kost for en 9-åring!
Så går det opp for meg; dette er Dragonbox!
Jeg stopper opp og sier omtrent følgende:
Hva ville dere gjort i Dragonbox? Dette er boksen og tallet her er for eksempel en sommerfugl.
Reaksjonen var like formidabel som den var umiddelbar. Alle hendene i været og alle lys på i alle øyne.
Og ikke bare det - de fant løsningen!

Jeg har ofte sittet med Dragonbox og lurt på hvordan jeg skal sikre at elevene sitter igjen med læring. Ikke fordi jeg ikke har hatt trua på spillet, men for å hjelpe elevene videre.
I dag hadde jeg altså, om enn uventet, et øyeblikk hvor jeg direkte kan si at Dragonbox har hjulpet elevene til forståelse av avansert matte.

For meg var det en åpenbaring og elevene var totalt høye på egne evner og følelsen av mestring!

For en fantastisk opplevelse.

4 kommentarer:

  1. Så bra!

    Tydeligvis noe jeg må sette meg inn i dette året jeg er hjemme i permisjon. Er også mattelærer og lysene som går opp når forholdet mellom teori og praktisk læring går opp for elevene er vel verdt slitet i jobben!

    Hvor finner jeg mer info om dragonbox i undervisningen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du finner nok ikke noe info om Dragonbox i undervisningen. Jeg har vært i kontakt med han som har utviklet det og fått noe materiell - som jeg ikke har brukt enda.
      Spillet står godt på egne ben og er en flott del av en variert undervisning.
      Begynn med å spille spillet.

      Slett
    2. Anne Hilde,

      you can start by reading this blog entry: http://wewanttoknow.com/2012/08/01/how-to-use-dragonbox-and-teach-your-child-to-solve-equations-on-paper-in-a-few-hours/

      Take contact with us for more information!

      Slett
  2. Det finnes gyldne øyeblikk som lærer. Kjekt å lese om dette!

    SvarSlett