fredag 5. september 2014

Koder, tenking, holdninger og strategier



FGVVG JCT LGI UMTGXGV K MQFG, MCP FW HKPPG NAUPKPIGP?

Denne kodede meldingen gav jeg mine elever i dag. Beskjeden var enkel; klarer du å løse den, og forklare hvordan.
Som alltid interessant å observere de ulike variantene av forventninger til egen mestring, de manglende strategiene og den åpenbare manglende treninger på å løse en oppgave som er fri for oppskrift og struktur.

Begge klassene responderte bra og gikk til oppgaven med god innsats.
Jeg la inn noen anekdoter om Enigma fra 2. verdenskrig, om behovet for kryptering i vår moderne verden og banksikkerhet.
Elever som kom opp med gode strategier, ble bedt om å dele hvordan de hadde tenkt.
En elev gjorde for eksempel refleksjonen om at den ensomme K'en måtte være I eller Å.
Nestemann skrev ned alfabetet for å lettere kunne telle seg frem eller skaffe seg oversikt.
Jeg tipset dem om å lete etter mønster, og mange var raske på å plukke opp at G godt kunne være E - den mest brukte bokstaven i norsk språk.

Selv når koden er knukket, er det krevende nok å få ned hele meldingen. God trening for det meste av matematisk arbeid, spør du meg.

Neste del var å lage en egen kode, som jeg prøvde å løse fortløpende. Her var det flere fine varianter. De som baserte seg på gamlemåten å stave på fra mobiltelefon, satte meg godt fast.

I løpet av en enkelt time får jeg innblikk i typiske startvansker hos den enkelte, evne til å tenke utenfor boksen, evnen til å strukturere informasjon og utholdenhet når oppgaven er krevende.

Videre skal vi jobbe med Eratostenes sil for å bli kjent med primtallene, og så skal vi jobbe med enkel primtallskoding - men det er etter helga.

4 kommentarer:

  1. Nesten litt dårlig gjort at du ikke gir oss løsningen på koden, men får vel sette meg ned å løse den.
    I sommer har jeg lest boka "tenk det" og skal bli mye mer bevist på å få elevene til å bli bevist hvordan de tenker i matte, og få dem til å sette ord på det.
    Anbefaler også en bok at Jo Røyslien som heter "tall forteller"

    Takk for fin blogg - kikker stadig innom, og har funnet litt inspirasjon her og der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei AM. Så bra du stadig er innom. Jo sin bok har jeg, men har ikke fått brukt den i undervisning enda.

      Slett
  2. Fgv jatgu wv uqo gp oqtuqo vkog!

    SvarSlett