tirsdag 22. mai 2012

FK - en kort oppsummering

Vi har i en periode prøvd oss på FK (FK=flippa klasserom).
Erfaringene er stort sett positive, men vi har også støtt på noen utfordringer:

1) Videoene; morsomme å lage når man vet hvor man vil. Jeg har holdt beinhardt på at de skal være effektive og uten mye mikk-makk. Programmet jeg bruker, Educreations, har en liten svakhet; når man har laget oppsettet med bilder, tegninger og alt man skal bruke i selve videoen, så kan man ikke starte på nytt uten å renske hele tavla. Dette merkes best når jeg begynner å snakke og gjør en feil. Da må jeg begynne helt på nytt - også med å legge inn bilder etc. Det har tidvis vært frustrerende.

2) Elever med allerede dårlige eller ikke eksisterende leksevaner er ikke omvendt i en håndvending. Elever med allerede eksisterende vaner har likt opplegget meget godt.
Her er det klart at vi skulle holdt på lenger for å få hanket inn alle elevene. Som den ene eleven så enkelt forklarte det:" Jeg il gjøre leksene, men jeg glemmer det med en gang jeg går ut av klasserommet" - hva kan man gjøre...

3) Opplegget i timene har hatt en tendens til å bli kjedelig. De kommer forberedt og blir møtt med oppgaver. Deretter selvstendig arbeid med potensielt god tid til hjelp fra lærer.
I prinsippet en god situasjon, men for mine 8.klasser også en utfordrende situasjon med tanke på at det blir kjedelig. For framtiden skal jeg porsjonere ut mer bruken av FK slik at den gjelder for en time per to uker.
Mitt problem er at FK strider delvis mot noe av det jeg har jobbet mest med dette året; nemlig at timene skal by på undring og at elevene skal tenke sjøl. De har i altfor stor grad blitt overlatt til seg selv med selvstendig løsing av oppgaver.
Men i kortere strekk og fordelt utover året er FK en av mange glimrende variasjoner jeg vil bruke

4) Videoene, igjen; per nå ligger jeg på etterskudd og har ikke fått laget videoene for denne uka. Da liter jeg jo litt med å  holde trøkket. Altså krevende når man lager videoer fortløpende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar